Searching

Aneesh Chaganty, 2018
8 out of 10 stars (8 / 10)

Ik had er weinig over gehoord, Searching (2018), maar dat had wel gemoeten. Searching is een indrukwekkende, retespannende en ontroerende film over de zoektocht van een weduwnaar naar zijn vermiste dochter.

De film opent met vrolijke beelden van een gelukkig gezin. Door een paar eenvoudige verwijzingen wordt duidelijk dat de vrouw overlijdt, waardoor vader David en dochter Margot alleen achterblijven. Vader en dochter bouwen samen een nieuw leven op, Margot (nieuwkomer Michelle La) groeit op tot een mooie jonge vrouw die steeds zelfstandiger wordt. David, uitstekend gespeeld door John Cho (Star Trek, Total Recall) is in de veronderstelling dat ze een goeie, open band hebben, maar als Margot ineens spoorloos verdwijnt en hij noodgedwongen haar leven moet ontrafelen komt hij erachter dat hij haar helemaal niet zo goed kende als hij dacht.

Wat de film bijzonder maakt is dat ie zich volledig online afspeelt, je ziet niets anders dan beeldschermen waarop gegoogled, gefacetimed, geappt en gefilmd of gecast wordt. Dat werkt geweldig in deze context: een vader die probeert een beeld te krijgen van het leven van zijn dochter, dat zich heden ten dage natuurlijk hoofdzakelijk online afspeelt of gedocumenteerd wordt, en wat er online gebeurt als er een tiener wordt vermist: de hoos aan tweets, nieuwsberichten, zelfbenoemde beste vrienden die hun five minutes of social media fame pakken.

Hoewel de vorm origineel is is de verhaallijn dat minder, er zitten flink wat uitgewoonde clich√©’s in die te nadrukkelijk benoemd worden (vader had bijvoorbeeld beter met dochter moeten praten over overlijden moeder) en Debra Messing (Will & Grace) als detective Rosemary Wick overtuigt geenszins, terwijl haar rol in het laatste deel van de film echt meer diepte krijgt. Dat kan voor een deel liggen aan het camerawerk (door de vorm word je als kijker gedwongen om op afstand te blijven), aan het script (haar tekst had wat beter uitgewerkt kunnen worden in het laatste deel) maar sowieso aan haar acteerwerk, dat door de hele film heen niet sterk is.

Toch slaat de weegschaal voor mij door naar het positieve: bescheiden, eenvoudig en zonder enig overbodig sentiment ondanks de zware kost, wat de film des te sterker maakt. De film bouwt goed op en er wordt een stevig maar zeer volgbaar tempo aangehouden. Het kost dan ook geen enkele moeite om tot het eind geboeid te blijven, ook door een aantal fijne twists.

Deze film op IMDb

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.