The Last Airbender

(M. Night Shyamalan, 2010)
5 out of 10 stars (5 / 10)

The Last Airbender is gebaseerd op een uitermate succesvolle animatieserie uit de US, die vanaf 2005 te zien was en meerdere prijzen heeft gewonnen. Ook kwam in hetzelfde jaar als The Last Airbender, Avatar ook in 3D uit. Misschien dat de verwachtingen door die combinatie (te) hoog waren.

De vier naties in een ver land vertegenwoordigen elk een element, lucht, aarde, water en vuur. In elke natie zijn een aantal ‘benders’ te vinden: mensen die het element van hun natie kunnen sturen. Dit gebeurt telepathisch met een soort T’ai Chi-achtige bewegingen. De vuurnatie is een aggressieve natie, die als enige beschikt over machines en steeds probeert de rest te domineren door gebieden te bezetten. Dan wordt de avatar Aang (niet al te best gespeeld door kampioen Taekwondo Noah Ringer) gevonden door Sokka (Jackson Rathbone) en zijn zusje Katara (Nicola Peltz). De avatar heeft de mogelijkheid alle vier de elementen te leren besturen, en op die manier voor wereldvrede te zorgen. Helaas zijn zowel de Fire Lord, baas van de vuurnatie, als zijn zoon, prins Zuko, naar hem op zoek. Wereldvrede moeten we natuurlijk niet hebben. Er volgt een achtervolging door alle naties en elementen, en op het eind overwint het goede. Natuurlijk.

De film is heel slecht ontvangen. Veel gehoorde kritiek was dat de karakters geen diepgang hadden, de dialogen te staccato en de 3D-toevoeging alleen maar storend. De enorme berg Razzies tijdens de uitreiking van 2011 bevestigen de slechte ontvangst, The Last Airbender sleepte maar liefst vijf van de totaal negen te vergeven framboosjes in de wacht: Worst Screenplay, Worst Eye-Gauging Misuse of 3D, Worst Supporting Actor (Jackson Rathbone), Worst Director en Worst Picture.

Ik denk te weten wat de hoofdoorzaak is van alle minpunten: M. had teveel te vertellen in te weinig tijd. Ik hou van films waar vaart inzit, maar dit was gewoon haast, in de opnames of in de montage. Het was alsof je naar iemand luistert die ademloos een verhaal kwijtmoet en maar blijft doorratelen, waardoor je alle nuances mist. Dat is bijvoorbeeld goed te zien in de scene waarin Aang erachter komt dat zijn leermeester is vermoord: hij stijgt op, geeft een schreeuw en hop, naar de volgende scène, terwijl het sterker was geweest de stilte na de schreeuw nog even te laten naklinken. Of wanneer hij Prince Zuko over zijn schouder toeroept: “We could be friends, you know” – één shot extra van de rug van weglopende Aang en het had veel meer impact gehad. Sowieso is de cameravoering niet erg prettig, extreme close-ups in normale dialogen komen vreemd over.

De acteurs komen door dit gehaast vertelde verhaal niet goed tot hun recht. Meervoudig prijswinnaar Dev Patel (Slumdog Millionaire) roept eigenlijk elke scène weer waarom het nou zo belangrijk is dat hij de avatar te pakken krijgt, Jackson Rathbone krijgt nauwelijks de kans te laten zien wat hij kan, de enige die aardig overeind blijft (maar ook veel meer kansen krijgt) is up and coming beauty Nicola Peltz. Weinig aandacht is er ook voor de bijzondere dieren in The Last Airbender: de prachtige vliegende bison Appa (wiens kop, ook in de tekenfilmversie, een kopie is van Carol uit Where the Wild Things Are) en Momo, een vliegende maki.

Toch zijn er ook goeie dingen te melden over de film. Aangezien gevechten zelden man-tot-man, maar vaker telepathie-tegen-telepathie zijn ontstaan er mooie duellen in beweging. Ook de special effects zijn prettig om naar te kijken, al wordt er wel veel gebruik gemaakt van de stop-motion techniek. Heerlijk sentimenteel is de scène waarin Aang zijn emoties eindelijk de vrije loop laat, in een eenzame dans de oceaan bestuurt en zo de eindstrijd wint. M. vertelt in grote haast, maar wel bevlogen en met overtuiging, waardoor de film nergens verveelt.

Ik hoop dat M. zich niet laat ontmoedigen door de verschrikkelijke recensies en de belofte van een vervolg, zoals die wordt gesuggereerd in de laatste scène, waarmaakt. Met iets meer rust en evenwicht geloof ik dat er een prima deel twee uit kan komen.

Deze film op IMDb

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.